Sunday 10 November 2013

Cara Merawat Selsema dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun dengan Vitamin Shaklee

Mesti runsing, risau, kasihan melihat si manja yang belum pun berusia setahun atau belum habis tempoh pantang sudah terkena selsema bayi. 

Saya akan kongsikan dengan anda semua petua selsema bayi ini agar sedikit sebanyak dapat membantu memulihkan selsema bayi anda.

Sebenarnya, bayi di bawah usia satu tahun tidak digalakkan diberikan ubat selsema, batuk dan terutama sekali antibiotik kerana menurut U.S Food And Drugs Administration (US FDA), ubat-ubatan tidak harus diberikan kepada bayi berusia dua tahun ke bawah. Ubat-ubatan hanya merawat simptom sakit tetapi tidak merawat punca penyakit.

Bayi selsema dan batuk biasanya sedikit sukar bernafas kerana hidung mereka dipenuhi lendir hingus. Oleh itu bahaya apabila diberikan ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor mahupun dibeli difarmasi kerana mengandungi antihisamine(kesan mengantuk)

Apabila bayi selsema diberikan ubat-ubatan yang mengandungi antihisamine, bayi selsema akan tidur lebih lama dan ini membahayakan bayi tersebut. 

Kerana, apabila tidur, kadar pernafasan bayi selsema akan bertambah kurang dan menyebabkan kepekatan oksigen dalam darah turut berkurang seterusnya menyebabkan jantung bayi selsema berhenti dan bayi berisiko meninggal dunia.

Walaubagaimanapun ada beberapa petua yang boleh diambil untuk mengurangkan selsema dan batuk bayi.

Cara Atasi Selsema dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun

1. Berikan satu sudu madu dan air suma kepda bayi berusia 2 tahun dan ke atas. Madu dapat melonggarkan lendir hingus yang tersekat ditekak

2. Bagi bayi selsema berusia dua tahun hingga satu tahun, berikan mereka sedikit sahaja madu.

3. Paling sesuai carilah madu yang lembut bukan seperti madu tualang ^_^.

4. Campurkan sedikit Vikcs Baby Balsam ke dalam sebekas air suam. 
Tutupkan kepala bayi selsema dan batuk dengan tuala agar wap vicks Baby Balsam boleh diserap ke dalam paru-parunya. Sambil anak ditiarapkan dalam pangkuan ibu atau bapa dan sedang menghidu wap Vikcs Baby Balsam tepukkan belakangnya secara perlahan menggunakan kekuatan pergelangan tangan sahaja agar kahak dari paru-paru yang telah longgar dapat dikeluarkan melalui batuk bayi. (Vikcs Baby Balsam berpenutup berwarna pink botol berwarna biru - diperbuat dari tumbuh-tumbuhan sahaja)

5. Buang kahak dalam paru-paru .Lakukan fisioterapi paru-paru satu jam sebelum bayi selsema menyusu atau satu jam selepas bayi menyusu sahaja.  Caranya - Tiarapkan bayi dan lapikkan perut bayi dengan bantal tidurnya, bentukkan tangan anda seperti scoop dan tepuk belakang tubuh anak anda dengan kekuatanpergelangan tangan sahaja mengikut gerakan ikut arah jam. Kahaknya akan keluar melalui  najis.

6. Ibu yang menyusukan bayi selsema boleh mengambil supplement tambahan yang dapat membantu meningkatkan antibodi bayi seperti, Nutriferon Shaklee, Vita-C Chewable, Vita-Lea dan  Omega Guard


Apabila Bayi Demam

1. Letakkan tuala kecil yang telah direndam dalam air asam jawa atau bunga raya di dahi, celah ketiak dan juga pelipat kakinya. Kerap basahkan kembali tuala tersebut.

2. Pantau suhu bayi selsema dengan menggunakan termometer. Termometer yang disukat pada celah ketiak adalah kedua jitu selepas termometer telinga

Petua Selsema dan Batuk Bayi yang diamalkan dari zaman dulu: 
  • Sapukan batang hidung bayi dengan sedikit ibu kunyit yang telah disagat pada tepi lesung. Lakukan sekerap mungkin
  • Ambil sedikit daun kaduk, hancurkan dan campur sedikit sahaja kapur makan menggunakan hujung jari kelingking anda. 
  • Tambahkan sesudu air jika perlu dan ramas-ramaskan campuran tadi dan sapukan di bahagian dada dan belakang bayi semasa bayi sedang tidur. Lakukan sekerap mungkin.
  • Elakkan sebarang makanan yang berminyak buat sementara waktu kepada bayi selsema
  • Sediakan sup ayam
  • Sapukan Vikcs Baby Balsam di bahagian dada, belakang dada dan hidungnya jika tidak suka guna daun kaduk
  • Sapukan minyak telon selepas mandi dibahagian ubun-ubun dan juga tapak kaki bayi selsema selepas mandi
  • Elak basahkan kepala bayi sewaktu mandi petang sekiranya bayi selsema.
  • Pemakaian topi dapat elakkan ubun-ubun bayi sejuk dan menyebabkan bayi selsema.

Cara Merawat Selsema, Demam dan Batuk Bayi Bawah Dua Tahun dengan Vitamin Shaklee yang terbukti berkesan :

1) SAPUKAN Herbal blend Shaklee :

Ibu-ibu boleh sapukan herbal blend di dada..tengkuk dan belakang badan anak anda..Saya cuba amalkan cara ini sejak Insyirah,,,anak saya yang no 4 itu masih berusia 2 bulan...SApukan nipis2 sahaja...Kalau sebelum tu..ada bunyi2 gelema bila Insyirah bernafas,, tetapi..lepas amalkan HBlend ini..tiada lagi masalah pernafasan berbunyi seperti yang sering berlaku pada bayi lain.
Ramai juga customer saya yang saya ajar cara sebegini..Alhamdulillah..memang berkesan dan mujarab.

2) Gunakan Basic H Shaklee :


Cara ini special sikit..dan jika anda nak tahu..anda boleh pm saya personal di no hp 014 674 9732..saya akan kongsikan rahsia penggunaan dan bagaimana nak gunakan basic H dalam membantu anak kecil anda. saya memang amalkan..Berkesan..

3) Penyaluran Vitamin melalui susu ibu :
Okaay..selain itu..Jika ibu2 masih menyusukan bayi mereka..Ibu2 boleh amalkan supplement yang terbaik iaitu NUTRIFERON SHAKLEE 

dan selain itu, ibu2 boleh ambil suplement di bawah ini, bagi menguatkan antibody ibu2 dan disalurkan melalui susu ibu :

Selain Nutriferon Shaklee, kombinasi produk di dalam set ini adalah:
1. VITA C SR PLUS
Merupakan imun booster paling hebat kerana terlibat dalam penghasilan antibodi, aktiviti dan fungsi sel darah putih dan paling penting ia terlibat dalam penghasilan interferon. Keperluan kepada vitamin C akan meningkat apabila sistem imunisasi badan berada dalam keadaan tertekan.
2. GARLIC
Ia merupakan antibiotik semulajadi dan juga imun booster yang bagus. Allicin merupakan sejenis bahan aktif di dalam bawang putih yang mengaktifkan penghasilan sel darah putih, meningkatkan penghasilan antibodi dan membunuh sel aktiviti secara semulajadi.

Boleh juga ambil bawang putih secara semulajadi, kalau tahan dengan baunya.

Cara Tingkatkan Imunisasi Badan
Garlic bantu tingkatkan imunisasi badan
3. ZINC COMPLEX
Diperlukan untuk mengekalkan fungsi imun badan. Bagi individu yang kekurangan zinc, mereka akan alami luka lambat sembuh dan meningkatkan kecenderungan kepada pelbagai panthogens (ejen penyebab penyakit terutama mikroorganisma hidup seperti bakteria atau kulat).
Cara Tingkatkan Imunisasi Badan
Khasiat Zinc Complex membantu meningkatkan imunisasi badan
Secara semulajadi, vitamin c boleh didapati daripada buah-buahan citrus, manakala zinc boleh didapati daripada sayur-sayuran. Namun anda harus tahu apakah dos buah-buahan dan sayur-sayuran bagi pengambilan seharian untuk membantu anda mendapatkan khasiat yang diperlukan.

Contohnya untuk menyamai 1 tablet Vita C SR Shaklee anda perlu mengambil 7.5 biji oren berkualiti sehari. 

TESTIMONI


Kami sekeluarga pun memang pengamal tegar set ini terutama Nutriferon dan Vita C SR Plus. Time selesema, demam dan batuk alhamdulillah sekarang 1-2 hari dah baik. Anak-anak juga begitu, tahu-tahu dah sihat tanpa memerlukan lagi ubat doktor. Kami pastikan juga visit doktor setiap kali tidak sihat, sebab nak tahu juga sakit sebab apa kan. 

Kalau travel tu memang wajib bawalah Nutriferon dan Vita C SR serta mealshakes. Alhamdulilah, anak2 terjaga dengan sihat..


Personal Business n Wellness Coach
Group of Business n Vitamin Consultant 
# Ejvs ExtraOrdinary Family #


¤Kepakaran saya adalah dalam bidang meningkatkan nilai kehidupan, manfaat kesihatan & menambahkan pendapatan orang lain dalam menjadi Pakar Perunding Vitamin Semulajadi ¤

 Free Membership if belian mencecah Rm 650
 Free Shipping if Belian Rm 800

 Pendaftaran keahlian seumur hidup rm 65 + 10
COD Shaklee Kota Pendamar
COD Shaklee Klang
COD Shaklee Pelabuhan Klang
COD Shaklee Kota Kemuning
COD Shaklee Tmn Sri Andalas
COD Shaklee Kampung Jawa
COD Shaklee Taman Sentosa
COD Shaklee Bukit Tinggi Klang
COD Shaklee Jusco Bukit Raja
COD Shaklee Rantau Panjang
COD Shaklee Bandar Botanic
COD Shaklee Meru
COD Shaklee Kapar
COD Shaklee Setia Alam
COD Shaklee Banting
COD Shaklee Padang Mat Sirat Langkawi
COD Shaklee UITM Shah Alam
COD Shaklee Batu Pahat Johor

“Kami Suka Sihat ..kerana Sihat Anda, Sihatlah Keluarga Insha Allah.”

Terima Kasih diatas kunjungan anda dan saya doakan kesihatan anda 








Hp : 014 674 9732

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share 'Sharing Is Caring'..



0 comments: